איך לקדם אתר עסקי בגליל

שלום בעל עסק יקר מהגליל,

שמי זהר בן גיגי, יזם ובעל עסק כמוך שמתמודד עם הקושי להביא לקוחות בשוק פריפרי קטן. בחמש שנים האחרונות מכורך נסיבות אלו התמחתי בערוץ השיווק האינטרנטי בכדי למשוך לקוחות לעסק שלי. השקעתי בחמש שנים האחרונות חודשים מזמני ואלפי שקלים מכספי בכדי לרכוש השכלה בנושא. בין היתר למדתי קורס קידום אתרים, קורס בניית אתרים, למדתי מסחר באינטרנט ותוכניות שותפים. קורסים קצרים נוספים למדתי דרך האינטרנט באתרי לימוד עצמי כגון קורסרה ולינדה ותוכנית ליווי עסקי שנתי בנושא שיווק תוצאתי בהרדוף ליווי עסקי.

רבים מחברי שאלו אותי למה אני מבזבז זמן וכסף ללימוד עצמי של הנושא במקום לשלם לחברות הפרסום בעלות האתרים הגדולים ותקציבי הענק? רבים מהקולגות שלי בתחום התיירות לקחו החלטה מודעת להפקיד את תקציב השיווק בידיים של חברת פרסום, שם קיבלו חבילה הכוללת דף באתר ״מיניסייט״ והופעה בכמה ביטויי חיפוש.

ואכן עם יש לכם צימר לרובכם אין אתר משלכם וגם אם יש לא נעשית בו עבודת קידום מכיוון שתקציב השיווק זורם לפרסום בפורטלים של הצימרים הגדולים בארץ וחברות הענק בחו״ל כמו בוקינג דוט קום. אם בבעלותכם אטרקציה תיירותית כנראה שעשיתם חבילות פרסום באתרי הקופונים למיניהם שהיום משתדרגים או מתחלפים לאתרי האפליקציות וידאו. אם יש לכם עסק בתחום המסחר התעשיה השירותים או המלאכה כנראה שאתם מפרסמים בפורטלים מקומיים כמו מידעפון דפי זהב בזק ומקומונים אחרים. אה ובואו לא נשכח את פייסבוק שם חלקכם משלמים 700 ש״ח לחודש במקרה הטוב לניהול דף פייסבוק. מכיוון שנדיר למצוא מנהל רשת חברתית שיודע מה הוא עושה רובכם נתקעים עם המון לייקים שאיתם אי אפשר ללכת למכולת.

נוווו יאללה תגיע לעיקר, מה אתה מנסה להגיד?! (אתם שואלים בוודאי). אני מציע במאמר זה אסטרטגיה אחרת. אני רוצה שתדעו שיש לכם בעלי העסקים בגליל הזדמנות מצויינת דווקא עכשיו לקחת את השיווק חזרה אליכם לידיים ולהתקדם בזכות עצמכם במנוע החיפוש גוגל.

למה לשווק באינטרנט בעצמי? יש חברת שיווק מקצועית היא בטח יותר טובה ממני בשיווק!

1. אף אחד לא יכול לעשות את עבודת השיווק שלכם טוב יותר ממכם. ראשית אתם מכירים את הצורך של הלקוחות שלכם למה הם באים אליכם ומה מיוחד בעסק שלכם. שנית לפורטל אינטרנטי ענק לחוברת קופונים וגם לאתר צימרים אין אינטרס זהה לשלכם. אינטרס דומה - לפעמים אבל אינטרס לשווק אתכם? הצחקתם אותי. שלישית רוב הלקוחות שלכם מגיעים דרך מנוע החיפוש גוגל אם בחיפוש ישיר או דרך אפליקציה במכשיר הנייד אותו מפעילה גוגל.
בעוד שנתיים כנראה שכל הלקוחות החדשים שלכם יגיעו דרך גוגל בצורה ישירה או עקיפה. ואת הישנים יהיה לכם קשה לשמר ולהחזיר שוב ללא נוכחות ונכס משמעותי של העסק בגוגל.

2. למה דווקא עכשיו?

 מנוע החיפוש עבר שינויי אלגוריתם משמעותיים לקידום העסק שלנו שהחלו בשנת 2010 וממשיכים בימינו בעדכון של אחת לחודש בערך. המטרה של שינויים אלה היא לשרת את האינטרס העיקרי של גוגל - התאמת הפתרון הרלוונטי ביותר לביטוי חיפוש של גולש. ההשלכות של עדכונים אלה לבעלי עסקים קטנים כמונו הם שינוי בחשיבותם של כל מיני פרמטרים שגוגל בחנה בעבר לדירוג אתרים לטובת המיקוד ברלוונטיות ובאיכות המסר שלנו. בעברית פשוטה גם ללא תקציב שיווק של אלפי שקלים בחודש נוכל לעקוף את פורטלי הענק בתוצאות החיפוש ולהופיע לפניהם בביטויי חיפוש מסויימים אם הערך שניתן לגולש הוא רלוונטי ואיכותי יותר.
אוקי אז מה הלחץ?! למה דווקא עכשיו אתה רוצה שנבנה אתר ונעביר את תקציב השיווק המוגבל להשקעה בנכס שלנו אם אנחנו מקבלים הפניות מהאתר בדפי זהב או מידעפון?
הסיבה היא שמקום בגוגל אי אפשר לקנות. (כאשר גוגל היתה חברה לא רווחיית ב 2004 ויזה הציעה להם 4 מיליון דולר בשנה בשביל שהלוגו שלהם יופיע בדף החיפוש, גוגל סרבה אז ועדיין מסרבת היום להצעות הרבה יותר גבוהות). את המקום שלכם תרכשו בעזרת שיווק תוכן עם מסר ממוקד לפרופיל לקוח מסויים בעבודה שוטפת לאורך זמן. ״מהמהמה הוא אומר מה הוא אומר??!״ (הגשש החיוור למי שלא זיהה), אני אומר שכדאי שתתחילו עכשיו להשקיע בנכס - אתר משלכם המשווק נכון במנוע החיפוש כך תעמדו בזכות עצמכם במקום לשלם שכירות למתווכים שעתידם בעוד שנתיים בביטויי החיפוש שלכם כנראה ירד. לדעתי תתחיל מגמה שבה יותר ויותר בעלי עסקים שכן ישקיעו בשיווק בעל ערך ללקוח לפי הנחיות גוגל. יתחילו לעקוף את הפורטלים הגדולים במילות החיפוש הרלוונטיות להם. אולי נראה לכם שקשה להתחרות בפורטל ענק אך ספציפית פר ביטוי חיפוש אפשר לעקוף אותו ברוב המקרים בקלות יחסית. מהסיבה שהזכרתי למעלה השאיפה של מנוע החיפוש היא לחבר פתרון רלוונטי ואיכותי לבעיה של לקוח. מי שלא יתחיל עכשיו להשקיע בבניית הנכס שלו ימצא את עצמו בעוד שנתיים גר בשכירות בשכונה לא רלוונטית אליה לא מגיעים לקוחותיו. והתחרות שלו שהשכילה להשקיע באתר אינטרנט עם מסר מכוון לביטויי החיפוש אותם מחפשים הלקוחות שלהם נמצאים בבית פרטי משלהם באותה השכונה בה מסתובבים הלקוחות שלהם.

3. אז מה עושים? פשוט וקל עובדים בשלושה שלבים לבניית נוכחות האינטרנט שלכם. ראשית אל תפסיקו עדיין שום תוכנית באופן מיידי עם מפרסם כזה או אחר אם זהו ערוץ שמביא לכם לקוחות.
כבעל עסק אני מבין שיש שיקולים שרק בעל העסק מבין כי לו יש ראיה רחבה ועמוקה. הנכתב במאמר זה הוא בשום אופן לא תוכנית שיווק ספציפית אלא אסטרטגיה כללית לשיווק אינטרנט אותה תתאימו לעסק שלכם. אתם יכולים לבנות את האסטרטגיה הזו במקביל לתוכנית השיווק הנוכחית ובהדרגה כאשר תחזקו את הנכס שלכם לעבור לגור בו באופן מלא וללא צורך בתלות בחברות פרסום ופורטלים. וכן זה קורה.. כיום כל הלקוחות שמגיעים אלי לעסק שלי (יאכטת האהבה בכנרת - כנסו כנסו) מגיעים דרך קידום אורגני. כל הלקוחות מאזור המרכז וכל הלקוחות מגיעים ללא פרסום ממומן. טוב אז אמרנו שלושה שלבים...

1. מחקר שיווקי - התכנסות פנימה ומציאת הדבש בעסק שלכם - כל עסק הוא מיוחד ושונה אפילו במשהוא אחד מעסק המציע פתרונות דומים. מי הוא סוג הלקוח ממנו נרצה יותר בעסק שלנו בדר״כ זה לקוח שמעריך את הפתרון שלנו, יותר זול להביא אותו והוא משלם טוב. נחקור ונתשאל לקוחות כאלה ונבין למה הם בוחרים דווקא בנו מה הם אוהבים בחווית השרות או בפתרון של המוצר והכי חשוב באילו ביטויים הם מחפשים אותנו באינטרנט. נבנה פרופיל לקוח הכולל מיפוי של המקומות בהם הוא מסתובב גם  נערוך מחקר מילות חיפוש וננתח את ביטויי החיפוש גם את אלה שמקדמים המתחרים שלנו. לבסוף נמקד את המסר שלנו לפרופיל הלקוח המסויים אותו נרצה להביא לעסק.

2.בניית הנכסים ברשת - הכוונה לאתר אינטרנט לעסק שלכם אליו נקשר פרופילים בסינגלים חברתיים רלונטים בהם מסתובבים הלקוחות שלכם. פורומים רלוונטים לתחומכם, בלוגים ורשתות חברתיות. בחלק מהעסקים דיוור לרשימת תפוצה של לקוחות יכולה להיות כלי שיווקי חזק. העניין הוא למצוא את הנכסים שמביאים לכם המרה גבוהה במינימום מאמץ. מנסיוני יש תגובה מהירה לשיווק תוכן במוצרי גוגל שם מקבלים תוצאות רשת הבלוגים של גוגל נקראת בלוגר תוכלו לפתוח שם פרופיל עם חשבון הג׳ימייל שלכם. גוגל פלוס היא הרשת החברתית של גוגל. ערוץ יוטיוב משלכם ניתן ורצוי לפתוח עם אותו חשבון גוגל ולקשר אותו לאתרכם. סרטונים הערוכים נכון הם דרך נהדרת לעקוף תחרות בתוצאות החיפוש. ואחרון החביב עלי גוגל מפות. שם  תציינו את מיקום העסק שלכם על המפה של גוגל העניין דורש אימות בגלויה שתשלח לכתובתכם אך שווה את ההשקעה מכיוון שחיבור המפה ופרופיל גוגל פלוס מעלה מאות את אמינות האתר לפי הפרמטרים של מנוע החיפוש.

3. שיווק תוכן - ממוקד לפרופיל לקוח ספציפי דרך נכסי האינטרנט שלכם. התוכן חייב להיות בעל ערך אמיתי ורלוונטי לבעייה אותה הלקוח מחפש לפתור. מנסיוני נכון להשתמש בביטויי החיפוש בהם הלקוח משתמש כאשר הוא מקליד בסרגל החיפוש. שימוש במונחים מקצועיים או בשם המותג שלכם או במונחים המתארים את הפתרון לא תמיד יעילים כאשר רוצים להגיע לקהל חדש אשר לא מכיר את הפתרון המקצועי שלכם או את שם המותג שלכם. לדוגמה עסקים רבים מתגאים בפני שהם מקום ראשון בגוגל שמקלידים את שם המותג שלהם. פרט לעובדה שגוגל יודע להציג עבורך תוצאות שקשורות לחיפושים קודמים שלך (כדי לקבל תוצאה אמיתית כדאי לפתוח דף גלישה בסתר incognito). אתם לא באמת רוצים לקוחות שמחפשים אתכם כבר בשם המותג שלכם, אלה בוודאי אנשים שכבר מכירים אתכם. אתם מעוניינים להשיג לקוחות נוספים המחפשים פתרונות כמו שאתם מציעים. דוגמה נוספת היא עסקים שכל ביטויי החיפוש שלהם באתר ובשיווק התוכן מתארים מונחים מקצועיים או שיטות לפתרון במקום תאור של הבעייה. לדוגמה מטפלים רבים משתמשים במונחים כמו ״הילינג אנרגטי״ ״וואטסו״ ״נשימה מעגלית מודעת״ ומפספסים 80% מהלקוחות שפשוט כואב להם הברך ולא מכירים את המונחים המקצועיים בהם אתם משתמשים. הגיוני שמי שכואב לו הברך יחפש ביטוי חיפוש כמו ״כאבי ברכיים״ טיפול אלטרנטיבי לכאבי ברכיים מתיחת רצועה צולבת בברך ועוד.

לסיכום זכרו! השקעה בנכס שלכם ועמידה בזכות עצמכם ללא מתווכים בתוצאות החיפוש הרלוונטיות בגוגל היא קריטית. כמובן שבנייה לוקחת זמן אך בעוד שנתיים כאשר המתחרים שלכם יבינו את מה שאתם מבינים היום כבר יהיה לכם נכס לתפארת שמביא לכם זרם של לקוחות ומכירות וקהל אוהדים שעוקב אחריכם בערוצי השיווק האינטרנטים שלכם. כדאי להתחיל גם אם לא יודעים הכל ועם מה שאתם כן מבינים, ללמוד את העניין הזה לא דורש ידע בתכנות רק הגיון בריא מחקר סבלנות וסקרנות.

בהצלחה!

תוכלו להתייעץ איתי בכל שלב צרו קשר דרך האתר שלי
אגב באתר תמצאו כלי בו תקבלו דו״ח חינם של קידום האתר של העסק שלכם במנוע החיפוש. פשוט הקלידו את שם הדומיין בסרגל ותקבלו את דוח הקידום אליכם למייל תוך 2 ימי עסקים





















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה